Lekkage

Heeft u een forse lekkage dan dient u ten eerste de watertoevoer te sluiten. Dit doet u door de hendel welke voor de watermeter in de meterkast zit dicht te draaien.

Verder kunnen nog op verschillende punten zich lekkages voordoen.

Lekkage bij watermeter.

Bij een lekkage bij de water meter is het duidelijk om te vermelden waar de lekkage zich bevind. Een deel is voor het nutsbedrijf waar wij als installateur niet aan mogen werken.

Lekkende watermeter of condensvorming?

Bij het opnemen van de watermeterstand ziet u soms kleine druppeltjes op uw watermeter. In de meeste gevallen gaat het hier niet om een lek maar om condensvorming.

Condens ontstaat bij een verschil tussen kou en warmte. Het water dat door de meter stroomt is altijd vrij koud. De temperatuur rondom de meter is vaak hoger, waardoor waterdamp uit de warme lucht als waterdruppeltjes (condens) neerslaat op de waterleiding en watermeter. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de zomer bij warm en vochtig weer en zeker in combinatie met een slecht geventileerde ruimte.

Het verschil tussen een lekkage en condensvorming is te controleren door de watermeter en leidingen met een doek droog te wrijven. Bij een lek gaat de meter gelijk opnieuw druppelen. Bij condens duurt het een tijdje voor er weer druppeltjes ontstaan.

 

Handdoekradiator badkamer

radiator
In de badkamer is naast vloerverwarming een elektrische design radiator aanwezig. Ideaal om snel de temperatuur in de badkamer te verhogen (de vloerverwarming werkt wat langzamer). En om uw handdoeken te drogen.

Let op dat de badkamer radiator niet bedoeld is voor permanente verwarming in de badkamer. Gebruikt u de radiator hiervoor wel dan zal dit de energierekening beïnvloeden.

Rookmelder

rookmelder
In uw woning zijn meerdere rookmelders aangebracht. Er is een rookmelder geplaatst in de hal, op de overloop en op zolder. Het lichtnet (230 Volt) voedt deze melders. De rookmelder reageert snel op langzaam smeulende branden door middel van een luid (85 dB) alarm. De rookmelder heeft een groen LED (lampje) voor controle en werking van de rookmelder, een testknop en rood LED lampje om eenvoudig de rookmelder te testen.

In de rookmelder zit een (oplaadbare) back-up batterij die ervoor zorgt dat in geval van stroomstoring de rookmelder toch werkt. Het advies is om deze batterij regelmatig te testen. Dit kunt u doen door op het knopje van de rookmelder te drukken, waardoor het rookalarm afgaat. Wanneer de rookmelder een waarschuwingssignaal geeft, moet u de batterij vervangen. Let u er bij het vervangen op dat u dezelfde batterij gebruikt (9 Volt oplaadbaar). De gebruikershandleidingen (van de fabrikant) krijgt u op een ‘MorgenWonen USB-stick’.

Hieronder vind u een filmpje met instructies hoe u de batterijen kunt vervangen van de rookmelder.

Veelgestelde vragen

– Controleer de elektriciteitsaansluiting
– Controleer de positie van de knop op de thermostaat. Staat deze in de positie verwarmen?

Een stroomstoring annuleert de programmering van de radiator. Deze zal dan opnieuw geprogrammeerd dienen te worden volgens de stappen in bijgevoegde link.

De radiator stelt zich in de veiligheidsmodus. U dient eerst te checken of er vloeistof is gelekt uit de radiator. Als dit niet het geval is dient u de radiator uit het stopcontact te halen. Na 5 minuten steekt u de radiator weer in het stopcontact. Blijft het lampje rood / groen knipperen dan dient u dit te melden.

U dient de batterijen te gebruiken welke worden voorgeschreven door de fabrikant. Het gebruik van “zwakke” batterijen kan resulteren dat de rookmelder blijft piepen.

Heeft u wel de juiste batterijen gebruikt en blijft de rookmelder nog steeds piepen, maak dan de rookmelder schoon met een stofzuiger, mocht dit ook niet baten kunt u contact opnemen met ons middels het storingsnummer dat bij u bekend is.

Zorg er voor dat u de rookmelders regelmatig schoon maakt met een droge doek of stofzuiger. Er kan vuil in de rookmelder gaan zitten waardoor de rookmelder op den duur verstopt raakt en af gaat.

Mocht het schoonmaken niet helpen dan kunt u contact opnemen met ons door middels het storingsnummer dat bij u bekend is.

Draai de hoofdkraan dicht zodat er geen water meer kan lekken. Bel daarna het storingsnummer dat bij u bekend is.

Probeer met een hard voorwerp, bijvoorbeeld de achterkant van een schroevendraaier, op de kraan te tikken.

Mocht dit niet helpen dan kunt u contact opnemen met ons via het storingsnummer dat bij u bekend is.

Kijk voor andere vragen over de buitenkraan en meerdere instructies onder het tabblad “Verwarming & tapwater” op deze site.

Dit kunnen verschillende rode lampjes zijn;

  1. rode lampje op de groepenverdeler;
    dit is een pulsmeter. Deze geeft de pulsen aan die de installatie doorgeeft dat deze in werking is. Dit is normaal.
  2. rode lampje op het monitoringskastje;
    dit is een lampje dat de monitoring misschien niet goed functioneert, kijk voor meer informatie onder het tabblad “Monitoring” bij “Veel gestelde vragen” voor meer informatie hierover.
  3. rode lampje op de omvormer;
    als deze rood is dan is de omvormer niet in werking. Dit kan voorkomen als er onvoldoende zonlicht is of als er een storingsmelding te zien is op de omvormer. Bij storingsmelding dient u een melding naar uw verhuurder/installateur te maken hiervan.